ایران به دلیل فراوانی روزهای آفتابی، از پتانسیل بالا -در مقایسه با بسیاری از کشورها- برای استفاده از انرژی خورشیدی، دست‌‌‌کم در ساختمان‌‌‌ها برخوردار است اما «رانت قیمت برق» که ناشی از سیاست «قیمت دستوری» توزیع و تامین برق است، ‌‌‌ امکان «بهره‌‌‌برداری از انرژی پاک و ارزان خورشیدی» را سلب کرده است.
در یک نمونه، سیستم سرمایش متکی به انرژی خورشیدی یک روش‌ کارآمد استفاده از انرژی خورشیدی است که باعث ایجاد برودت در خانه‌ها و سایر ساختمان‌‌‌ها می‌شود. خصوصا برای نواحی گرم که آفتاب فراوانی در آنجا وجود دارد استفاده از سیستم سرمایش خورشیدی مزیت‌های زیادی را برای مردم آن نواحی به ارمغان می‌آورد.

در این میان به گفته کارشناسان حوزه تاسیسات در شرایط کنونی اقتصادی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش خورشیدی از منظر یک سرمایه‌گذار برای اشخاص حقیقی به‌علت ارزان بودن انرژی فسیلی و برق مقرون به صرفه نیست چون بازاری ندارد وقتی همه از برق برای سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌کنند.

این عده معتقد هستند دولت به‌جای اختصاص یارانه به انرژی‌های فسیلی و آلاینده محیط‌زیست به ساخت سیستم‌های گرمایش و سرمایش خورشیدی در ساختمان‌ها کمک کند که ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت موجب کاهش آلودگی محیط‌زیست نیز می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.